Dobrý vs špatný makléř
Rád bych podotknul, že by se klient neměl zaměřit pouze na realitního makléře, ale i na realitní kancelář, kterou zastupuje. Sice toto téma není úplně tak jednoduché, nicméně každý z makléřů zastupuje zároveň i procedurální systém své realitní kanceláře. Domnívám se, že jsou to dvě spojené nádoby, kdy může dobrý realitní makléř zastupovat dobrou nebo špatnou realitní společnost. Doporučil bych, aby se zákazník soustředil na to, jak realitní makléř vystupuje, jak vypadá, jestli budí dojem důvěryhodnosti a profesionality. Dále by se zákazník měl soustředit i na realitní kancelář. Jak je realitní kancelář vybavená, jak vypadají její prostory, jak se prezentuje prostřednictvím webových stránek, kde všude inzeruje a v neposlední řadě jaké služby nabízí. Tzv. „šestý smysl“ je mnohdy dobrým rádcem.
Dobrý realitní makléř má zájem o zákazníka, zajímá ho motiv obchodu a dokáže poradit klientovi i vlastně na úkor sám sebe. Dobrý a zkušený realitní makléř si buduje referenční byznys a ví, že vzájemná důvěra je důležitý prvek k uzavření dobrého obchodu a také k budování dlouholeté realitní praxe.
Sám bych nikdy nespolupracoval s realitní kanceláří, která nežádá "pravidla hry" na základě uzavřené zprostředkovatelské či obdobné smlouvy. Zákazník by si měl uvědomit, že obchod s nemovitostmi je zcela odlišný např. od prodeje elektroniky, bohužel mnozí realitní makléři i zákazníci k obchodu často přistupují neseriózně a nebojím se říct, že je to hlavně v posledních letech fenomén obchodování v České republice. Poražené jsou nakonec obě strany, bohužel zákazník více. Zákazník by měl uzavírat jen takovou smlouvu, ve které bude definována jeho nemovitost, uvedena dohodnutá kupní cena a potenciální nabyvatel, který bude splňovat podmínky uvedené ve zprostředkovatelské smlouvě. Doporučil bych vyžadovat přesné znění v článcích pojednávajících o rezervaci nemovitosti, o právních úkonech, způsobu vyplacení odměny realitní kanceláři, závazcích ze strany realitní kanceláře a samozřejmě i závazcích ze strany zákazníka.
Zkušený realitní makléř dokáže poradit ohledně nabídkové ceny, v základních daňových a právních záležitostech spojených s nemovitostí, vystupuje samostatně, vede aktivně zákazníka celým obchodním procesem, zákazníka informuje o způsobu práce realitní kanceláře a pravidelně podává zákazníkovi zpětnou vazbu ohledně probíhajícího obchodu.
Každý zákazník by si měl uvědomit, že výše provize by neměla být hlavním vodítkem, jestli spolupracovat s tímto či jiným realitním makléřem. Pokud zákazník požaduje seriózní servis, včetně právních služeb, musí počítat s tím, že to zdarma nelze realizovat. Mnohdy tzv. služby bez provize či za nízkou provizi vyjdou zákazníka mnohokrát dráž, než kdyby se seriózně s realitním makléřem na výši provize dohodl. Otázkou tedy není, kolik mě bude služba stát, ale kolik utržím např. za prodej nemovitosti, zda-li vůbec nějaké peníze utržím. Ze své praxe znám spoustu případů, kdy zákazník výrazně prodělal na obchodní transakci jenom proto, že upřednostnil nižší provizi nad zkušenostmi realitního makléře a serióznosti realitní kanceláře.
Doporučuji vyhledávat služby zkušených realitních makléřů, zavedených realitních kanceláří, vyhýbat se všem, kteří slibují fantastické nemovitosti a fantastické služby "za hubičku"!
Zaplatit poplatky za služby renomované realitní kanceláře a nechat se vést obchodem zkušeným realitním makléřem se každopádně vždy vyplatí!!!
Autor: Ing. Radislav Babák