O mostech a makléřině v Duna House
Za jediný rok se stal nejúspěšnějším makléřem v Duna House. Michal Kopejtko míří vysoko a DH mu už připravuje ranvej, protože úspěchu se nesmí bránit. Co považuje za svůj největší úspěch a jak se mu daří slaďovat práci s rodinným životem?
Michale, ty jsi úspěšný makléř. V oboru se již pár let pohybuješ. Přitom s Duna House spolupracuješ teprve rok. Za tu dobu sis vytvořil svůj styl, víš jak na rychlý prodej, umíš odhadnout zákazníka, vyladit se na něj a uspokojit jeho potřeby. Čeho si na práci v DH nejvíc ceníš? Jestli můžeš, tak srovnej třeba zkušenost v DH s předešlými profesními zkušenostmi.
Živím se řadu let investičním poradenstvím a realitní trh logicky do investičního portfolia patří. Potřeby klientů v oblasti prodeje či naopak koupě nemovitosti mne tedy již delší dobu tlačily do hledání strategického partnera pro realitní trh. Upřímně jsem výběru věnoval opravdu hodně času a energie. Kladl jsem při tom důraz především na profesionalitu a systémovou vyspělost. Mým cílem bylo nalézt na trhu etablovanou realitní společnost s dobrým jménem. Přesně tu jsem v DH našel. Na DH si cením vstřícného proklientského přístupu, na trhu nebývalé profesionality a korektnosti a v neposlední řadě skvělých lidí. Nutno dodat, že je pro mne spolupráce s DH také obrovskou výzvou a závazkem zároveň, neboť jsme spolupráci navázali v době, kdy jsem již věděl o velkých plánech jejího rozvoje na českém trhu. Vlastně jsem naskočil do rozjetého vlaku a věřím, že se mi podařilo naskočit důstojně. Jsem přesvědčen, že svými obchodními zkušenostmi a osobitým přístupem pomohu Duna House udržet nastavený trend a staneme se jedničkou na realitním trhu.
Co považuješ za svůj největší makléřský úspěch? Kolik se toho za měsíc dá zvládnout?
Vnímám to tak, že každý klient má své vlastní potřeby. Každý klient je pro mě stejně důležitý a každý si zaslouží osobní přístup. A mně se navíc daří trvale udržet vysokou kvalitu poskytovaných služeb. V tom vidím svůj největší úspěch. Nicméně za podobně významný úspěch považuji fakt, že se mi podařilo úspěšně etablovat na trhu realit i v tomto poměrně krátkém období a setkávám se s velmi pozitivními referencemi ze strany klientů. Za měsíc se dá splnit sen o vysněné nemovitosti řady zájemců. Stejnému počtu prodávajících lze pomoci rychle, bezpečně a s veškerým servisem prodat jejich nemovitost. Obrazně řečeno „stavíme velmi pevný most mezi prodávajícím a kupujícím a takových mostů v Duna House vyrůstá třeba i pod mým dohledem za měsíc opravdu hodně“. (smích)
Rozumím, že k byznysu patří i tajemství a nechceš prozradit. Radši zaklepeme na dřevo, ať jdou obchody i dál dobře. Tak tedy, makléřina jedním slovem?
Vztah
V kolik vstáváš? To máme v DH rádi. (smích)
Většinou vstávám, až se vzbudím. Mám dvě krásné dcery a ty mi zpravidla moc spánku nepovolí. (smích)
Dneska už jsi táta od rodiny s nabitým diářem. Šetříš každou minutu. Nemůžu se nezeptat. Jak ti jde slaďování práce a soukromého života? Bude se, ať už muž nebo žena, v roli makléře cítit dobře, uvážíme-li, že by se také rádi aktivně věnovali rodině?
Výhodou je, že si svůj diař řídím z velké části sám a jsem díky tomu časově flexibilní. Oproti jiným zaměstnáním je makléřina skutečně časově flexibilní. Moje partnerka sice jako realitní makléřka nepracuje. Když ale vidím, jak často musí zůstávat doma s dětmi, protože je postihla rýmička nebo kašílek, pak si zrovna říkám, jakou výhodu mají ženy coby realitní makléřky. Mohou si velkou část práce řidit z domova. Ženy jsou navíc přirozeně empatické a zvládají dobře více činností zároveň. Pro realitní činnost mají tak ženy ty nejlepší předpoklady a my muži se jim vlastně snažíme vyrovnat.
V čem vidíš největší úskalí práce realitního odborníka?
Skoro v každém oboru platí, že úspěch není otázka dnů, týdnů nebo několika málo měsíců. Určitě se nedá uspět z pohodlí gauče v obýváku. Tedy i odborník na reality se nerodí z nicnedělání. A ne každý, kdo si usmyslí být realitním makléřem, jím skutečně bude. Ne každý je totiž ochoten skutečně dlouhodobě pracovat na svém úspěchu. Vnímám, že i na realitní trh vstupuje spousta lidí s mylnou představou o práci makléře. Mnohdy jsou motivováni příslibem velkého výdělku za málo práce. Následně odchází poměrně rychle a zklamáni. Přitom by měli vědět, že makléřina je především profesionální služba, velmi potřebná služba pro obě strany (tím myslím prodávajícího a kupujícího). Vybudovat si vztah s klienty prostě nějaký čas trvá, a je potřeba na něm dlouhodobě pracovat. Naštěstí se většina této práce dá naučit. Mnohdy stačí jen efektivně využítat know-how společnosti. Šance stát se úspěšným realitním makléřem je poměrně vysoká. A ti dobří, spolehliví a dlouhodobě výkonní makléři se dovednou na poměry České republiky velmi slušně uživit. Ovšem pouze za podmínky, že za nimi stojí celá řada spokojených klientů.
Kde se teď v Praze nejlépe bydlí? A kde se podle tebe nejlépe bydlet bude?
Každá část Prahy má své přednosti, pro které si zrovna dané lokality cením. Historické centrum je například úžasné místo s osobitými příběhy a vždy, když se starám o nemovitost v té lokalitě, mám z toho krásný pocit. Ovšem nemohu jednoznačně určit, kde se nejlépe bydlí nebo dokonce bydlet bude – každý má jiný vkus, jiné potřeby či požadavky a o tom konečně práce realitního makléře je – umět vyhovět a být emočně nestranný. Vidím ale obrovský posun z pohledu nově vystavěných nemovitostí / developerských projektů, kde je kladen stále větší důraz na otevřený prostor, relaxační zóny a více zelených ploch. Mám za to, že v budoucnu se bude Praha významně rozšiřovat, budou tak vznikat uzavřené rezidenční stavby s přímou dostupností služeb denní potřeby.
“Mnoho registrovaných realitních makléřů má svou vlastní práci a realitní činnost zůstává na druhé koleji.”
Co bys doporučil začínajícím makléřům – co by měla být jejich modla? Odkud mají brát motivaci pro práci v realitách?
Jednoznačné doporučení je uvědomit si přidanou hodnotu realitní služby a nenechat se odradit případným počátečným neúspěchem. Často vidím, že si někteří lidé myslí, že realitní společnost pro realitní transakci nepotřebují, a tak zpočátku spolupráci s námi odmítají. Krátce nato si ale drtivá většina klientů uvědomí drsnou realitu na trhu s nemovitostmi. A také zjistí, že většina lidí využívá služeb realitních společností. Také je třeba si uvědomit, že realitní trh je nedílnou součástí života každého z nás – minimálně jednou za život řešíme své bydlení a je důležité vybírat dobře. Když se pak má splnit sen, realitní makléř Vám může hodně pomoct. Inspiraci bychom měli také brát ve vyspělejších zemích, kde je realitní makléř pro svou práci daleko více považovaný a je téměř pravidlem, že každá rodina má svého vlatního realitního makléře, který jim při výběru nebo prodeji pomáhá.
Česko registruje až překvapivě vysoký počet makléřů s ohledem na počet obyvatel. Konkurence mezi realitními společnostmi je nezpochybnitelná – má ještě vůbec smysl rozjíždět tady další realitní franšízu? Kde ty vidíš pomyslnou díru na realitním trhu? Dokážeš ji pojmenovat?
S tou konkurencí máš naprostou pravdu. Realitních společností, a tedy i makléřů je v Česku podle všech registrů opravdu mnoho. Nemyslím si ovšem, že všichni registrovaní skutečně realitní činnost vykonávají a pracují na plný úvazek Mnoho registrovaných realitních makléřů má svou vlastní práci a realitní činnost zůstává na druhé koleji. Mnoho realitních společností navíc pracuje na principu multilevelového obchodního modelu (tzv. MLM známý jako “pyramidový systém”), což vnímám velmi negativně. MLM systém totiž přináší většinou velkou fluktuaci lidí, neprofesionalitu a poměrně agresivní praktiky. Do podobně neprofesionálního systému se pak odrazí nízká kvalita služeb a zklamání jak makléřů, tak klientů. Spolupráci s Duna House jsem zvolil také proto, že na principu MLM nepracuje, a jde tedy o udržitelný podnikatelský model. V tomto kontextu považuji za pozitivní připravované zpřísnění požadavků na práci realitního makléře kontrolním orgánem. Něčím podobným jsem si prošel v rámci investičního poradenství a trh se díky změnám pročistil, zkvalitnil. Klienti pak začali investiční poradenství vidět pozitivně.Věřím, že tomu tak bude i v případě realitních služeb.
Přesto všechno a možná i právě proto je realitní trh stále otevřený novým výzvám a nabídne i v budoucnu uplatnění pro celou řadu nových realitních makléřů. Díra na trhu je z mého pohledu jednoznačně v tom, že kvalita služeb stále nedosahuje svého maxima a ti, kteří umí pracovat na zvyšování této laťky v Česku mají opravdu velké šance na úspěch. Těším se, co přinesou další roky, a jak se nám v DH společně podaří posunout hranice realitní činnosti.
Imponuje Vám Michalova vize a drive? Rádi byste ho poznali osobně a zvážili účast na DH Akademii? Chcete podnikat pod značkou Duna House? Čtěte dál.